Viggo

Lilleman sover och jag äter frukost vid datorn och funderar på vad Viggo betyder....

Viggo - Danskt namn som betyder strid

Viggo är en latinisering av ett namn på vig- som betyder "strid". Viggo var en av Rolf Krakes män. namnet är relativt vanligt förekommande i Danmark. Betydelsen kan även utläsas som kämpe.

År 2008 fick 507 pojkar namnet Viggo som tilltalsnamn varav 443 stavade Viggo, 59 Wiggo och 5 Vigo.
Namnet har förekommit i Sverige sedan mitten av 1800-talet. Namnet är idag ovanligt.

Populäritet idag: Minskar trend ner
Placering på namntoppen 2010: 29
Antal män med namnet i Sverige: 4510
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 0

De är alltså en liten fighter vi har :0) de kan väl stämma, han kämpade ju på med alla möjliga små bekymmer när han va mindre. Nu är han ju mestadels lugn och väldigt nöjd men han kommer kanske att strida för sin sak eller för sin flicka i framtiden, vem vet?!



Idag är de öppna förskolan, de är ju alltid kul. Jag har hunnit att duscha och fixa iordning mig, till och med äta frukost. Så nu väntar jag bara på att lilleman ska vakna så ska jag fixa iordning honom också, sen ska han få äta lite lunch innan vi rullar neråt stan, idag blir de nog lite spagetti och köttfärsås á la puré.


Våran älskade lilla Viggo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0