Nu blir de uppdaterings-maraton...

Skriver hela tiden hur jag skäms att jag inte uppdaterar bloggen ordentligt, men ändå gör jag inget åt det. Så nu kommer här ett riktigt långt inlägg med allt som har hänt sedan två veckor tillbaka.

Fredagen på Mariebovallen har vi ju redan klarat av och helgen som följde var lugn. Till skillnad från mig jobbar ju Pär hela veckorna och vill ta de lite easy när han väl är ledig. Det blev visserligen en liten sväng till Ikea för att se om de sista delarna till köket fanns hemma och så slank det väl ner lite annat smått och gott.

Måndag 1/9
Fick ett samtal av min bäste vän Heidi i helgen och det visade sig att hon var i Vadstena, så på vägen hem gjorde hon ett litet stopp här hos oss. Det blev till att ta igen en hel del gammalt och uppdatera varandra om lite nya saker. Heidi, lika fräsch som vanligt, hade köpt sig en liten bil, verkligen liten, en Smart. Och de är nog smidigt och smart, när man bor i Göteborg.
Med sig på resan hade hon sin lilla kanin som heter Skruttibangbang, han fick tillbringa besöket på balkongen med en blodtörstande Hugo på andra sidan... Hugo vaktade dörren orubbligt och tjöt konstant efter den lilla kaninen. Ja, de är alltid lika roligt att ha hund.
När Pär kom hem från jobbet blev det lite middag och ännu mera tjat och tillslut var Heidi med sällskap tvunga att åka hemmåt. Men vi ska ses snart igen!

Tisdag 2/9
Idag fyller världens goaste och finaste turk år, hur gammal hon blir förtäljer inte historien, men hon är snygg som få. Ett stort grattis till dig , Diddi. Love you!
Min fina fina Diddi-Dutt

Torsdag 4/9
Denna dag har även den tillägnats ett eget inlägg, det var då Hund-Eva kom förbi och introducerade Herballife. Smarrigt värre!!

Helgen 5-7/9
Fredagen hade enbart lite fredagsmys i sitt sköte. Det är inte så lite det utan faktiskt ganska skönt att bara sjunka ner i soffan med hundar, Pärsson, lite kuddar, en och annan filt och lite gotte
Lördag och VM-kval i fotboll, behöver väl egentligen inte skriva mer än så, då mannen i huset lite milt sagt är besatt av sparkboll. Jag bakade äppelpaj och Pär, Ola, Oskar, Joshua barrikerade soffan. Tyvärr så slutade de inte så lyckligt, men de fick ju iaf klaga lite.
Söndag och åter en tråk-söndag. Jag gillar ju inte riktigt söndagar då man bara går runt och degar, väntar på att de ska bli måndag, usch och fy. Men vi tog en chansning och ringde Pärs mamma, man kan ju alltid våldgästa lite, tänkte vi. Som tur va gick de för sig och  tillbringade större delen av söndagen på kålgården, med god mat och en kopp kaffe.

Måndag 8/9
Solen skiner för första gången på jättelänge och jag tvingar med mig Pär ut i svampskogen. Vi hittar hela fyra liter och lyckan är gjord, jag bara älskar kantareller. Hugo får springa lös och är superduktig, han håller sig vid oss hela tiden ooch tar bara en och annan lite spningsrunda nere i dikesrenen. Siri traskar runt lite i sin egna värld, spanar på Hugo och håller sig gärna nära Matte.

Tisdag 9/9
En tripp till Lungarum och ett besök hos Pärs mormor Ebon. Hon är saligt förtjust i de små hundarna och Hugo fick till och med vila i Ebons säng. Visserligen har Ebon döpt om våra charmtroll till Uno och Sigfrid, om det är för att hon hör dåligt eller tycker att det passar bättre?! Ja, det är de ingen som vet!
Så Uno och Sigfrid satt som klistrade vid mormors ben när det bjöds på ett konstant kakflöde. Helen tyckte att det Ebon skämde bort dem men de gjorde hon bestämt inte, för de var ju inte här så ofta. Hon är en sådan go liten gumma.
Vi var en sväng ute i trädgården och grävde upp lite potatis och morötter. Hugo spårade köttbullar som jag lagt ut och Siri körde valprace. En finfin eftermiddag.

Onsdag 10/9
Fösta riktiga träningstillfället med Hund-Eva. Vi höll till inne på gamla Kabeland och tränade hundmöten då Eva hade med sig sin Melker, en Clumberspaniel. Vi promenerade även en sväng utan att hundarna fick hälsa, utan bara träna sig på att gå. Sen som avslut blev det ett viltspår med rådjursklöv.
Hugo skötte sig över förväntan bra, inga utfall och varje gång jag pockade på hans uppmärksamhet, lyssnade han och sökte ögonkontakt. Siri va med som ett litet bihang och pussades mest med den nya killen som va me. När Hugo väl spårat upp klöven var han mallig som få och bar den i munnen med huvet högt högt högt. Till båda vovvarnas stora glädje fick vi ta med oss klöven hem, så den ligger nu nerfryst i frysen.
På kvällen skulle Oskar ha kommit över och kollat på den andra VM-kval matchen, men han var sjuk, så de blidde jag och Pär som supportrade landslaget och det gick ju vägen.

Torsdag 11/9
Hanna och Marcus skulle han kommit till oss och käkat lite kvällsmat, men även där va de sjukdomsdrabbat. Marcus har tydligen körtelfeber och får hålla sig i sängen ett tag framöver. Så de blev återigen jag och Pärsson, vi tog ett 32-lopps race med Mariokart och kvällen var räddad.

Fredag 12/9
Fredag igen occh ikväll skulle Eva, Tommy och Leo komma å hälsa på, men gissa vad som hände? Jo, de var också sjuka så ännu en gång, jag och Pärsson. Denna kväll spenderade vi i köket då det på lördagen skulle bli kräftskiva/50-års kalas i Åseda. Så vi gjorde en megastor pastasallad och fyra stycken ostpajer.
Känner att det är ganska roligt att laga mat igen och det kan ju vara på tiden, då det inte varit roligt de senaste två åren.

Lördag 13/9
Pär lämnar sängen tidigt för att åka till torget och köpa kräftor. Jag och vovvarna kryper längre in under täcket då ingen av oss är vana att gå upp innan klockan 11 på mornarna.
Efter att ha blivit väckt fem gånger av Pärsson är jag väl uppe. Vi packar halva bohaget, för att vara borta en natt och beger oss neråt de mörkare delarna av Småland. Det blir en liten karavana v bilar som tuffar neråt sommarstugan. Vi, Maria och Johan, Anders och Catrine. Väl där nere är Erik och Mickis. Eftersom det är jag som kör går det undan och vi är snart framme.
Vi packar in och bjuds på välkomstshots och festen är i full gång. Det blir kräftor, bröd, ost, paj, korv, köttbullar, hamburgare och mycket gott att dricka. Pojkarna bestämmer sig för ett höstbad och flickorna pratar snoppar. Det var med andra ord en riktigt lyckad skiva. Natten blir svårsovd då vi delar stuga med Johan, Maria och Rex. Hundarna byter sängar stup i kvarten och Johan låter som en slammsug natten igenom.
Erik och Mickis ordnar finfrukost och vi beger oss hemmåt efter att ha blivit mätta i magen.

Såklart jag hade med mig kamerna med batterierna var urladdade, så ni får föreställa er allt fint kräftpynt, alla glada männikor och tre tokiga vovvar som springer omkring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0